kw.
kw.

Akty prawne dotyczące funkcjonowania transportu publicznego w okresie kryzysu epidemiologicznego

Tagi: ,

W związku z licznymi pytaniami od współpracujących z nami jednostek samorządu terytorialnego, co dalej z przewozami pasażerskim osób, w załączeniu zamieszczamy akty prawne dotyczące aktualnej sytuacji w przewozach drogowych:

  1. Dz. U. z dnia 31 marca 2020 r. , poz. 566 – ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, gdzie w paragrafie 18 ust. 1 pkt 2 postanowiono, że od dnia 1 kwietnia 2020 r. we wszystkich w autobusach, więc w komunikacji publicznej (regularnej) i niepublicznej (regularnej specjalnej) przewozić można tylko tylu pasażerów ile wynosi 50% rejestracyjnych miejsc siedzących. Do 31.03.2020 r. dotyczyło to tylko autobusów w przewozach „operatorskich”. Przewozy okazjonalne autobusami są oczywiście także zabronione.

 

  1. Dz. U. z dnia 31 marca 2020 r., Poz. 568 – USTAWA z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, gdzie na stronie 16 jest wprowadzony z dniem 1.04.2020 r.:

Art. 15n. Warunków określonych w zezwoleniu, o którym mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, nie stosuje się w przypadku:

1) konieczności podjęcia czynności związanych z przeciwdziałaniem COVID-19;

2) braku rentowności wykonywanych przewozów, będącego skutkiem niezależnych od przedsiębiorcy okoliczności, związanych z przeciwdziałaniem COVID-19.”

Przepis ten oznacza, że przewoźnicy komercyjni działający na podstawie zezwoleń wydanych na podstawie art. 18 ustawy o transporcie drogowym [przewozy regularne i regularne specjalne] mogą samodzielnie zawiesić częściowo lub całkowicie takie przewozy bez konieczności wcześniejszego przeprowadzenia procedury administracyjnej zmiany takich zezwoleń.

Ponieważ jednak nie dokonano żadnych innych zmian kolejnych artykułów tej ustawy oraz nie dokonano zmiany w przepisach Prawa przewozowego, wydaje się za zasadne, aby o tych zmianach w realizacji komunikacji jednak były przez przewoźników informowane właściwe jst a przede wszystkich pasażerowie. Niewątpliwie będą problemy prawne oraz finansowe z oczekiwaniami zwrotu np. za bilety!